Domowe sposoby na ból kręgosłupa

Domowe sposoby na ból kręgosłupa

Wielu z Was na pewno pamięta nasz pierwszy kontakt. W większości przypadków rozmowy zaczynały się od słów:

„Dzień dobry, od wczoraj bardzo boli mnie kręgosłup, próbowałam już WSZYSTKIEGO i NIC nie pomaga.”

Jednak po naszej konsultacji telefonicznej okazywało się, że mogliście ulżyć sobie w bólu podczas oczekiwania na wizytę domową naszego specjalisty. Dziś opiszę co w takich przypadkach rekomendujemy i dlaczego to działa. Zapraszam do lektury!

Żeby zmniejszyć lub zwalczyć ból kręgosłupa musimy zrozumieć jego przyczynę. Aby to przejrzyście przedstawić, na potrzeby tego wpisu podzielimy go na grupy ze względu na przyczynę powstawania:

1. ból z braku aktywności

2. ból z hiperaktywności

3. ból z uszkodzenia

4. ból o innej przyczynie np. nowotworowej

1. Ból z braku aktywności to nic innego jak praca biurowa lub home office. Ten tryb życia powoduje osłabienie mięśni przykręgosłupowych, które odpowiadają za stabilizowanie kręgosłupa podczas różnych czynności dnia codziennego. Niewystarczająca siła mięśniowa z czasem daje efekt bólu kręgosłupa.

2. Ból z hiperaktywności może mieć dwa warianty:
a) pacjent wykonujący pracę biurową/home office postanawia z dnia na dzień rozpocząć częstą i intensywną aktywność fizyczną np. bieganie 10km 5x w tygodniu

b) pacjent regularnie uprawiający sport, który w ostatnim czasie znacząco zwiększył długość i częstotliwość treningów

W obydwu przypadkach pojawia się ból kręgosłupa, ponieważ mięśnie tułowia nie są gotowe na tak duże obciążenie, jakie zaserwował im pacjent.

3. Ból z powodu uszkodzenia występuje dość rzadko. Zazwyczaj ta przyczyna dosięga starsze osoby, które w wyniku przewrócenia się, spadnięcia ze schodów itp. odczuwają intensywny ból kręgosłupa. Zalecana pilna konsultacja lekarska, szczególnie gdy towarzyszą mu objawy neurologiczne takie jak: opadająca stopa, kłopoty z narządami rozrodczymi czy układem wydalniczym.

4. Ból o innej przyczynie np. nowotworowej – na szczęście bardzo rzadko występujący. Ma inny charakter niż 3 powyższe grupy: narasta intensywnie w nocy, budzi ze snu, mogą pojawiać się bóle w klatce piersiowej, utrata masy ciała, osłabienie mięśni kończyn. Zalecana pilna lekarska!

W przypadku, gdy mamy do czynienia z grupą 1 lub 2 rekomendujemy wykonanie kilku prostych kroków.

1. Połóż się na twardej powierzchni (ewentualnie dywanie, jeśli nie dasz rady na podłodze) i połóż nogi na krześle. W stawach kolanowych oraz biodrowych powinno być około 90 stopi (jak na obrazku). Odcinek lędźwiowy kręgosłupa, czyli ten powyżej pośladków, powinien dotykać podłoża. Ta pozycja powoduje bardzo duże odciążenie kręgosłupa, rozluźnienie mięśni i ulgę w bólu. Zalecamy utrzymanie tej pozycji od 30 min do nawet 2h.

Utrzymuj około 90 stopni zgięcia w stawach kolanowych i biodrowych

2. Przygotuj lub poproś kogoś o przygotowanie ciepłego okładu. Gdy kompres będzie gotowy, umieść go pod odcinkiem lędźwiowym między nim a podłożem. Wymagało to będzie lekkiej zmiany pozycji, ale nie przejmuj się tym. Ciepło bardzo dobrze rozluźnia mięśnie.

3. Skup się na oddechu. Wykonuj spokojne wdechy nosem i bardzo długie wydechy ustami. Ćwiczenia oddechowe znakomicie wyciszają organizm i uspokajają ciało szczególnie w sytuacji stresowej jaką jest ból.

Mamy nadzieję, że nigdy nie dosięgnie Was ból kręgosłupa, jednak gdy to nastąpi, wykonajcie powyższe czynności i spokojnie poczekajcie na przyjazd naszego specjalisty 🙂